Kommunalbestyrelsen besluttede i 2012 i forbindelse med vedtagelsen af budget 2013 at iværksætte en skolekvalitetsanalyse med det formål, at sikre, at Ballerup Kommune har den rette skolestruktur i forhold til visionen Skole med Vilje og den kvalitet, der ønskes. Skolekvalitetsanalysen er nu afsluttet, og administrationens forslag til en skolestruktur, der kan skabe fundamentet for, at Skole med Vilje og forståelsen blandt folkeskolens interessenter for, hvad der er god kvalitet, fremlægges til drøftelse og videre bearbejdning i Børne- og Skoleudvalget.
Baggrund
Kommunalbestyrelsen besluttede i 2012 i forbindelse med vedtagelsen af budget 2013 at iværksætte en skolekvalitetsanalyse med det formål at sikre, at Ballerup Kommune har den rette skolestruktur i forhold til visionen Skole med vilje og den kvalitet, der ønskes. Analysen skulle begynde i efteråret 2012 og afsluttes med et eller flere forslag til ændringer, der understøtter visionen. Det blev besluttet, at eventuelle ændringer skal træde i kraft ved skoleårets start i 2015. Et væsentligt element i analysearbejdet var en høj grad af inddragelse og involvering af borgere, brugere, ledere og medarbejdere med henblik på indsamling af input og inspiration.
Som en del af kommissoriet for skolekvalitetsanalysen blev der i efteråret 2012 nedsat en administrativ styregruppe, der har haft til opgave at drive processen fremad mod at beskrive et antal scenarier til ændret skolestruktur, baseret på Skole med Vilje og input fra de mange interessenter i kvalitetsprocessen. Styregruppen består af:
- Direktøren for skoleområdet
- Chefen for Center for Skoler og Institutioner
- Chefen for Center for Børne- og Ungerådgivning
- Chefen for Center for Ejendomme
- Chefen for Center for Økonomi og Personale
- Afsnitslederen for Pædagogik og Læring
- Formanden for Ballerup Lærerforening
- Fællestillidsrepræsentant fra BUPL
- Formanden for skolelederforeningen i Ballerup.
Der har været to hovedspor i skolekvalitetsanalysen:
- Indsamling af input til forståelsen af hvad god kvalitet i folkeskolen er i Ballerup Kommune. Inputtene er indsamlet med udgangspunkt i visionen Skole med Vilje og medarbejdernes erfaringer med, hvad der skaber en positiv effekt for børns læring. I processen har borgere, brugere, ledere og medarbejdere været involveret.
- Indsamling af data om skolerne – elevtal, kvadratmeter, prognoser osv.
De sidste par måneder er de to hovedspor i processen blevet koblet sammen i en administrativ analyse af, om Ballerup Kommune har den skolestruktur, der understøtter den ønskede kvalitet. I analysen er relevant forskning desuden inddraget.
Det politiske fagudvalg (indtil 31.12.2013) Skole- og Uddannelsesudvalget er løbende blevet orienteret om styregruppens arbejde i forhold til det besluttede kommissorium. Der har ikke været politisk involvering i arbejdet med at beskrive et antal scenarier til ændret skolestruktur. Det skete først den 22. januar 2014, sådan som den politisk besluttede tidsplan har haft som mål.
Sagsfremstilling
På baggrund af bl.a. alle inputtene til kvalitetsforståelsen og relevante undersøgelser har den administrative styregruppe opstillet tre kriterier for bæredygtighed: Pædagogisk, ledelsesmæssig og økonomisk, som både den nuværende skolestruktur og forslagene til ændret skolestruktur er holdt op imod.
Analysen af det almene undervisningsområde viser, at nogle af skolerne i kommunen på både kort og mellemlangt sigte ikke er bæredygtige i forhold til de tre definitioner af bæredygtighed, som den administrative styregruppe har udarbejdet. Det skyldes ikke, at elevtallet i Ballerup Kommune er faldende, men at elevudviklingen er meget forskellig skoledistrikterne imellem. Der sker en ændring i, hvordan børnene geografisk er placeret i kommunen i forhold til, hvor skolerne i dag ligger. Man kan sige det sådan, at børnene fremadrettet ikke nødvendigvis bor der, hvor skolerne i dag er placeret.
Herudover sker en ændring i folkeskolens opgave. Lokalt med Skole med Vilje og nationalt med folkeskolereformen. Det skaber yderligere behov for at sikre bæredygtige miljøer der kan:
- Sikre linjefagsdækning
- Sikre udvikling af både medarbejdernes generelle kompetencer og specialistfunktioner
- Fleksibilitet i forhold til samarbejde på tværs af klasserne
- Skabe flere muligheder for eleverne - fx valgfag.
For specialundervisningsområdet er der på samme måde behov for at skabe bæredygtige miljøer, så medarbejderne kan udvikle kompetencer målrettet elevernes særlige behov og problemtikker. Desuden er det en ambition, at alle børn er så tæt på det almene undervisningsmiljø som muligt, så de bl.a. kan spejle sig i jævnaldrene. Det handler om at skabe de bedste forudsætninger for inklusion for alle børn.
Desuden er der foretaget en analyse af 10. klasse, og opstillet forslag som gør det muligt, at målrette 10. klasse-tilbuddet. Ambitionen i administrationens forslag er, at 10. klasse er begyndelsen på en ungdomsuddannelse i stedet for afslutningen på grundskoleforløbet i folkeskolen. Det er desuden målet at skabe en attraktiv 10. klasse i Ballerup Kommune så færre vælger 10. klasse i andre kommuner.
På baggrund af ovenstående har administrationen udarbejdet følgende forslag til ny skolestruktur i Ballerup Kommune. I forslaget er kommunen inddelt i fire geografiske områder.
Område A - Ballerup Syd (i dag Lundebjergskolen og Rosenlundskolen):
Lukning af Rosenlundskolen og Lundebjergskolen og sammenlægning af distrikterne til ét distrikt til én ny samlet skole. Skolen vil have to undervisningssteder/matrikler: Den nuværende Rosenlundskoles bygning(matrikel) og den nuværende Lundebjergskoles bygning(matrikel).
Indskoling, mellemtrin og BFO (børn fra 0.–6. klasse) foreslås placeret i den nuværende Rosenlundskoles bygninger. Udskolingen (7.–9. klasse) i den nuværende Lundebjergskoles bygninger.
I Lundebjergskolens bygninger foreslås desuden kommunens tilbud til børn med ADHD/Asperger (i dag placeret på Østerhøjskolen og Egebjergskolen) samlet.
Område B - Ballerup Nord (i dag Højagerskolen og Egebjergskolen):
Lukning af Højagerskolen og overflytning af alle eleverne til Egebjergskolen. BFO'en fra Højagerskolen flytter til Egebjergskolen.
For at skabe plads til alle eleverne på Egebjergskolen foreslås det at flytte daginstitutionen ”Valhalla i Byen” til ”Isbjerget” og ”BFO Det blå hus” bygninger. ”BFO Det blå hus” foreslås flyttet ind på Egebjergskolen.
Område C - Ballerup By (i dag Hedegårdsskolen, Rugvængets Skole og Grantofteskolen):
Det almene undervisningsområde på de tre skoler i Ballerup By (Rugvængets Skole, Hedegårdsskolen og Grantofteskolen) foreslås at fortsætte uændret.
Årsagen er, at de tre skoler alle forventes at have et voksende elevtal over perioden i befolkningsprognosen, og dermed opnå bæredygtighed alle tre. Der er således ikke administrativt vurderet at være et åbenlyst rationale ved at foretage strukturmæssige ændringer i området.
På Rugvængets Skole vil kommunens tilbud til børn med høretab og talevanskeligheder fortsat ligge.
På Hedegårdsskolen samles kommunens tre tilbud til børn med generelle indlæringsproblemer (i dag beliggende på Hedegårdsskolen, Lundebjergskolen og Grantofteskolen).
På Grantofteskolen placeres kommunens tilbud til børn, der lige er kommet til Danmark, og som ikke har nogen forudgående dansksproglige kompetencer (modtageklasserne). Modtageklasserne ligger i dag på Egebjergskolen.
Område D Ballerup Vest (i dag Måløv Skole og Østerhøjskolen):
Lukning af Måløv Skole og Østerhøjskolen og sammenlægning af distrikterne til ét distrikt med én ny samlet skole. Skolen vil have to undervisningssteder/matrikler: Den nuværende Måløv Skoles bygning(matrikel) og den nuværende Østerhøjskoles bygninger/matrikel.
Indskoling, mellemtrin og BFO (alle børn fra 0.-6. klasse) foreslås samlet i den nuværende Måløv Skoles bygninger. Udskolingen (7.–9. klasse) i den nuværende Østerhøjskoles bygninger.
I den nuværende Østerhøjskoles bygninger foreslås desuden placeret kommunens tilbud til børn med dysleksi (stærk ordblindhed). Tilbuddet foreslås at bestå af de nuværende ordblindeklasser på Egebjergskolen(BOK) og Ordblindeinstituttet. Det betyder, at Ordblindeinstituttet forslås nedlagt som selvstændig skole og etableres som en del af denne nye skole.
Kasperskolerne foreslås opretholdt som selvstædig specialskole. Den foreslås dog flyttet til den nuværende Højagerskoles bygninger, hvor både Kasperskolen og afdelingen på Lautrup samles. Dermed kan nuværende Højagerskole fortsat anvendes til skoledrift, mens de bygninger, Kasperskolen i dag har til huse i, kan anvendes til andre kommunale formål, fx så dyre lejemål i andre bygninger kan fraflyttes.
10. klasse: 10. klasse foreslås drevet i et samarbejde mellem en ungdomsuddannelse og Ballerup Kommune og placeret i ungdomsuddannelsens lokaler.
Forslaget er uddybet i skolekvalitetsanalysen, der er vedlagt som bilag.
Forslaget drøftes i Børne- og Skoleudvalget.