Sammendrag
Som følge af ny lovgivning på dagtilbudsområdet er det relevant at justere ordlyden i vedtægten omkring forældrebestyrelsens kompetence. Der forelægges et forslag, som kan sendes til udtalelse i forældrebestyrelserne.
Baggrund
Der er som følge af ny dagtilbudslov kommet nye regler for forældrebestyrelser i dagtilbud fra den 1. juli 2018. Ifølge samme lov kan forældrebestyrelsesvedtægten kun ændres efter indhentning af udtalelser fra forældrebestyrelserne.
Sammensætning af forældrebestyrelsen
Det er et krav, at forældre med børn i daginstitutioner, som består af flere enheder, skal have adgang til at blive repræsenteret i den fælles forældrebestyrelse. Det betyder, at en forælder fra hver enhed har ret til at være repræsenteret i forældrebestyrelsen. Ændringen indebærer, at processen omkring valg af forældre til forældrebestyrelsen skal tilrettelægges, så det sikres, at en forælder fra hver enhed reelt får adgang til at være repræsenteret i den fælles forældrebestyrelse.
Forældrebestyrelsens kompetence
Med de nye regler udvides forældrebestyrelsens minimumskompetence i såvel daginstitutioner som dagplejen, idet forældrebestyrelsen med de ændrede regler også skal fastsætte principper for samarbejdet mellem dagtilbud og hjem. Samarbejdet mellem dagtilbud og hjem kan fx vedrøre:
- Dagtilbud/hjemsamtaler
- Håndtering af børns ferieafholdelse
- Hente- og bringetidspunkter
- Gåhjemmøder om inddragelse af forældre i børns læring
- Fokuseret forældreinvolvering gennem specifikke tiltag som fx en frivillig børneplan og familiedeltagelse i dagtilbuddet.
Forældrebestyrelsens inddragelse i den pædagogiske læreplan
Forældrebestyrelsen skal i overensstemmelse med de gældende regler inddrages i udarbejdelse, evalueringen af og opfølgningen på den pædagogiske læreplan. Som følge af, at der er vedtaget en ny lovgivningsmæssig ramme for den pædagogiske læreplan i dagtilbud, skal forældrebestyrelsen nu også inddrages i de nye opgaver, der knytter sig til den pædagogiske læreplan. Herudover skal forældrebestyrelsen inddrages i daginstitutionens arbejde med at skabe gode overgange fra hjem til dagtilbud, mellem dagtilbud og fra dagtilbud til fritidstilbud og skole.
Som led i dette arbejde skal forældrebestyrelsen inddrages i, hvordan ressourcer i lokalsamfundet kan bringes i spil med henblik på at skabe trygge og pædagogiske læringsmiljøer for børn i dagtilbud. Den konkrete udarbejdelse, evaluering og opfølgning på den pædagogiske læreplan foretages af ledelsen og personalet.
Sagsfremstilling
Ballerup Kommunes vedtægter for forældrebestyrelser tager allerede højde for, at hvert børnehus i distriktsinstitutionen har ret til et antal pladser i forældrebestyrelsen. Denne del af den nye lovgivning kræver derfor ikke ændringer i Ballerup Kommunes valgprocedurer.
Forældrebestyrelsen varetager sine opgaver inden for dagtilbudslovens bestemmelser og de mål og rammer, som Kommunalbestyrelsen har fastsat. Det foreslås dog alligevel, at bestemmelserne om de nye kompetencer indsættes i vedtægterne, så bestyrelserne har nem adgang til et overblik over deres samlede kompetenceområde. Derfor foreslås det, at afsnit 5 stk. 2 om forældrebestyrelsens kompetencer fremover formuleres således (med tilføjelser i kursiv):
Stk. 2: Forældrebestyrelsens kompetence:
A: at udarbejde principper for distriktsinstitutionens arbejde.
B: at fastsætte principper for samarbejdet mellem dagtilbud og hjem.
C: at blive inddraget i udarbejdelse, evaluering og opfølgning på den pædagogiske læreplan, samt i de nye opgaver, der knytter sig til den pædagogiske læreplan
D: at inddrages i arbejdet med at skabe gode overgange fra hjem til dagtilbud, mellem dagtilbud og fra dagtilbud til fritidstilbud og skole
E: at inddrages i, hvordan ressourcer i lokalsamfundet kan bringes i spil med henblik på at skabe trygge og pædagogiske læringsmiljøer for børn i dagtilbud
F: at udarbejde principper for anvendelse af en budgetramme og godkende budgettet.
G: indstillingsret samt ret til deltagelse ved ansættelse af distriktsleder og pædagogiske ledere.
Bestyrelsens rettigheder ved ansættelse af dagtilbuddets leder sikres ved, at bestyrelsen jf. Ballerup Kommunes gældende retningslinjer ved lederansættelser deltager i ansættelses-udvalget.
H: indstillingsret ved ansættelse af fastansat personale.
h1: Bestyrelsen fastsætter selv, hvordan indstillingsretten udmøntes. Dette kan fx ske ved, at bestyrelsen er repræsenteret i det ansættelsesudvalg, der varetager ansættelsen. Indstillingsretten er ikke en pligt men en mulighed.
h2: I indstillingen kan forældrebestyrelsen over for lederen af dagtilbuddet konkret pege på en person, der ønskes ansat i dagtilbuddet.
h3: Lederen er ikke forpligtet til at følge forældrebestyrelsens indstilling, når forældrebestyrelse og lederen af dagtilbuddet peger på forskellige ansøgere.
h4: Forældrebestyrelsen kan beslutte, at husrådet medvirker ved ansættelse af personale i afdelingen.
Der er ikke andre ændringer.
Center for Skoler, Institutioner og Kultur foreslår, at udkast vedtægter for forældrebestyrelser sendes til udtalelse i forældrebestyrelserne med frist den 22. oktober 2018.