Sammendrag
Anden budgetopfølgning for 2018 og anden opfølgning på "Aftale om budget 2018" for Børne- og Skoleudvalget godkendes med henblik på at indgå som en del af Ballerup Kommunes samlede anden budgetopfølgning for 2018, der forelægges for Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen.
Konsekvensen af anden budgetopfølgning for 2018 er, at budgettet på Børne- og Skoleudvalgets bevillingsrammer reduceres med 3,124 mio. kr. i forhold til det korrigerede budget for 2018.
Udgifter inden for servicerammen reduceres med 3,124 mio. kr., mens der ikke er udgifter udenfor servicerammen.
Den samlede ændring skyldes:
- Et mindreforbrug på udvalgets bevillingsrammer på 4,274 mio. kr.
- Opfølgningen viser en forøgelse i udvalgets samlede bevillingsrammer på 1,150 mio. kr. grundet omplaceringer til og fra andre udvalg.
Baggrund
I henhold til "Tidsplan for budgetlægningen 2019, omstillingsarbejdet 2019, budgetopfølgningen 2018 og regnskabsaflæggelsen 2017" skal de enkelte fagudvalg behandle opfølgning på budget 2018 tre gange årligt og "Aftale om budget 2018" fire gange årligt.
Anden budgetopfølgning på driftsbudgettet for Børne- og Skoleudvalget bygger på ændringer siden første budgetopfølgning 2017.
Opbremsning på servicerammen
Økonomiudvalget godkendte på mødet den 13. marts 2018 administrationens forslag til tiltag med henblik på opbremsning af servicerammeforbruget svarende til ca. 30 mio. kr. Opbremsningen foretages i forhold til det forventede merforbrug på servicerammen som følge af udviklingen på ramme 50.54 Tilbud til voksne med særlige behov. Tiltagene er nu sat i værk, og administrationen følger situationen nøje. Administrationen foreslår i forbindelse med anden budgetopfølgning 2018 ikke yderligere tiltag til håndtering af servicerammeoverskridelserne, end de tiltag, som allerede er besluttet.
Udvalgets bevillingsrammer
30.30 Folkeskolen
30.31 Sundheds- og tandpleje
30.32 Øvrig folkeskolevirksomhed
30.33 Pædagogisk psykologisk rådgivning
30.34 Ballerup Fritidsordning (BFO)
30.46 Forebyggelse/anbringelse af børn og unge udenfor hjemmet
30.50 Dagtilbud til 0- til 5-årige.
Sagsfremstilling
Administrationen har udarbejdet det forventede regnskab for Børne- og Skoleudvalgets bevillingsrammer ved anden opfølgning på budgettet for 2018. Konsekvensen er, at budgettet på Børne- og Skoleudvalgets bevillingsrammer reduceres med 3,124 mio. kr. i forhold til det korrigerede budget for 2018. For budgetårene 2019-2022 vil konsekvensen være, at budgettet reduceres med 1,895 mio. kr. i 2019, i 2020 reduceres med 1,974 mio. kr., i 2021 en reduktion på 2,031 mio. kr., mens reduktionen i 2022 er faldet til 0,526 mio. kr.
Ændringerne har baggrund i følgende forhold:
Folkeskolen (30.30)
Der forventes et mindreforbrug på rammen for Folkeskolen på knap 2,5 mio. kr. Dette skyldes langt overvejende teknisk omkontering af projektet for kommunikations- og samarbejdsplatformen Aula fra driftsmidler til anlægsmidler, jf. også Børne- og Skoleudvalgets beslutning på møde den 12. juni 2018. Det bemærkes, at midlerne overføres til kommende år, hvorfor midlerne ikke kan anvendes til dækning af fx merforbrug.
Forebyggelse/anbringelse af børn uden for hjemme (30.46)
Ændringerne på ramme 30.46 omfatter overvejende omflytning af budgetdele fra hovedsagligt ramme 30.33. Dette skyldes et ønske om, at budgetansvaret skal være koblet sammen med beslutningskompetencen om afholdelse af udgifter. Bilagsnotaterne vedrørende ramme 30.30 og 30.46 indeholder mere detaljerede oplysninger om de budgetdele, der er omfattet af forslaget.
Fremadrettet bør følgende forhold følges tæt:
Psykologisk Pædagogisk Rådgivning (PPR) (30.33)
Der har de seneste år været udfordringer med at overholde budgetrammen for den specialiserede undervisning, hvilket også gør sig gældende i 2018. Der forventes således et merforbrug for den specialiserede undervisning på 8,5 mio. kr. i 2018. Det vil være muligt for Center for Skoler, Institutioner og Kultur at foretage modgående foranstaltninger inden for egne rammer i 2018, jf. særskilt sag på dette møde i Børne- og Skoleudvalget: "Status på den specialiserede undervisning". Derfor slår merforbruget ikke igennem i forhold til ændringer i udvalgets samlede bevillingsrammer i år. Når merforbruget håndteres indenfor Center for Skoler, Institutioner og Kulturs egne rammer, medfører det dog også, at det fremadrettet i 2018 vil være vanskeligt for fagcenteret at håndtere eventuelle øvrige akutte økonomiske behov.
Der bør tages stilling til håndtering af merforbruget i 2019 og frem. I den særskilte sag beskrives udgiftsudviklingen på det specialiserede undervisningsområde, herunder de fremadrettede forventninger til omkostninger, og der kommes med bud på eventuelle modgående foranstaltninger på både den korte og den lange bane. Direktionen fremlægger i august 2018 et administrativt budgetforslag for 2019. Heri vil indgå finansieringsforslag, hvor det vurderes hvor meget af udgiftsbehovet i 2019, der kan dækkes af Center for Skoler, Institutioner og Kulturs handlingsplan for modgående foranstaltninger, og hvor meget der kan findes central finansiering til.
Merforbruget skyldes bl.a. en stigende tyngde i problemstillingerne for det enkelte barn med dyrere foranstaltninger til følge, dels en stigning i antallet af anbragte børn, der modtager skoletilbud og endelig et svagt faldende budget på området. Der redegøres indgående for merforbruget i den særskilte sag på dette møde. Endvidere fremlægges en sag for Børne- og Skoleudvalget, som handler om en mulig justering af ressourcetildelingsmodellen for den specialiserede undervisning. Begge sager fremgår af denne dagsorden.
En række andre hovedstadskommuner har ligeledes i øjeblikket relativt store overskridelser af budgetterne til den specialiserede undervisning, det gælder bl.a. Gladsaxe, Albertslund og Hvidovre Kommuner. Det er en forsigtig vurdering, at en række af de initiativer, som er iværksat i Ballerup Kommune vedrørende inklusion, herunder fx Ballerups Analyse af Læringsmiljøer (BAL) og Samarbejde mellem almen- og specialundervisning (Samspal) har været medvirkende til opbremsning af udgiftsudviklingen til den specialiserede undervisning.
Det bemærkes, at merforbruget falder ud over den tillægsbevilling, som blev givet med budgetaftalen for 2017 med 7,8 mio. kr. i 2017, 5 mio. kr. i 2018 og 2,5 mio. kr. i henholdsvis 2020 og 2021.
Forebyggelse/anbringelse af børn uden for hjemme (30.46)
Det er Center for Børne- og Ungerådgivnings vurdering, at budgettet på rammen i 2018 kan overholdes. Der opleves et fortsat fald i antallet af anbringelser, hvilket bidrager til den positive budgetvirkning. Imidlertid ønsker Center for Børne- og Ungerådgivning - ligesom ved første budgetopfølgning - at gøre udvalget opmærksom på, at indfasningen af investeringscasen fra Fællesskabsmodellen, hvor den forudsatte besparelse stiger fra 3,0 mio. kr. i 2018 til 11,2 mio. kr. i 2019 og 15 mio. kr. i 2020, vil gøre det vanskeligt fremadrettet at overholde budgettet. Årsagerne hertil er et forventet mindre fald i antallet af anbringelser fremadrettet, stigende priser pr. plads på institutionsanbringelser, behov for fordeling af økonomi til både de forebyggende og hjemmebaserede indsatser, når et barn/ung bevæger sig ned af indsatstrappen samt en øget tilgang af børn og familier som følge af den tidlige opsporing.
Der fremlægges på dette møde en særskilt sag, der redegør mere indgående for udgiftsudviklingen og det fremadrettede finansieringsbehov: "Fællesskabsmodellen". Der forventes et finansieringsbehov fremadrettet på 7 mio. kr. i 2019, 8,8 mio. kr. i 2020 og 8 mio. kr. i 2021. Direktionen fremlægger i august 2018 et administrativt budgetforslag for 2019. Heri vil indgå finansieringsforslag, hvor det vurderes hvor meget af udgiftsbehovet i 2019, der kan dækkes af modgående foranstaltninger på Center for Børne- og Ungerådgivnings ramme, og hvor meget der kan findes central finansiering til.
Status på omstillingsarbejdet
Administrationen har fremstillet temaer og forslag til omstillinger til budget 2019-2021, som har været forelagt løbende for fagudvalgene hen over foråret 2018, senest på mødet i juni 2018. Omstillingscasene er nu gennemarbejdet, og forslagene er blevet sendt videre til budgetprocessen for 2019. Forslagene fremgår af vedhæftede bilag. Der er forelagt forslag for 14,7 mio. kr. i budget 2019 under Børne- og Skoleudvalgets område. Sammenlagt er der under alle udvalgsområder forelagt forslag for 46,4 mio. kr. Omstillingscasene er udtryk for administrationens forslag til omstillinger.
Opfølgning på Aftale om budget 2018
Endvidere forelægges anden opfølgning på "Aftale om budget 2018" på Børne- og Skoleudvalgets område til orientering.