Sagen er til efterretning og høring
Der har gennem de sidste år været identificeret et øget behov for mere fleksible indsatser men samtidig været en arbejdsgang i tildeling og tilbuddenes udførsel af opgaven, der har bygget på traditionelle myndighedsafgørelser og bevillinger - herunder timefastsættelse med 1:1 støtte i hjemmet. Der er sket en udvikling i retning af flere og flere bevillinger til gruppeforløb, dog stadig med en ugentlig tildeling af timer. Der har ikke tidligere været politisk godkendte kvalitetsstandarder på dette lovområde.
Hele det sociale arbejde med modtagerne af denne type ydelser har stået/står overfor et paradigmeskift, hvor retningen mod egen mestring, ansvar og tilknytning til uddannelse og job er kommet i højsæde gennem en mere rehabiliterende tilgang til indsatserne og dermed også ophør af indsats/bevilling, når effekten/progressionen er opnået. Det begrunder, at der arbejdes med en justering af hidtidig praksis, fleksibilitet i timetallet og traditioner på området.
Der er i administrationen udarbejdet kvalitetsstandarder for området, som imødegår udviklingen og den nye retning inden for de sociale indsatser for mennesker, der har behov for kortere eller længerevarende støtte indenfor § 85-området.
Kvalitetsstandarderne lægger sig op af den gældende lovgivning, og udmøntningen vil blive foretaget med udgangspunkt i princippet om mindst indgribende foranstaltning til borgeren og med mulighed for at bevæge sig ned af indsatstrappen og dermed hen mod en mindre indgribende indsats og større mestring af eget liv - livsduelighed.
Kvalitetsstandarden er udformet således, at der kan arbejdes med differentierede timer baseret på månedsbasis, idet det giver muligheden for at koncentrere indsatser i nogle perioder og udligne i andre. Det vurderes at være mere fordelagtigt for alle parter, fordi der i de nuværende afgørelser anvendes ugentlige timetal i bevillingen, og både borger, myndighed og udfører oplever sig meget fastlåste deraf. Den mere fleksible tildeling åbner også muligheden for at skrue op og ned i støtten og dermed afprøve borgerens egen mestringsevne med det fornødne sikkerhedsnet, der ligger i den samlede bevilling.
Der lægges op til en inddeling i fire niveauer af støtte:
- Let
Svarende til mellem 2 og 6 timers støtte pr. måned (0,5-1,5 timer pr. uge).
- Moderat
Svarende til mellem 6 og 15 timers støtte pr. måned (1,5-3,75 timer pr. uge).
- Omfattende
Svarende til mellem 15 og 26 timers støtte pr. måned (3,75-6,5 timer pr. uge).
- Massiv
Svarende til mellem 26 og 40 timers støtte pr. måned (6,5-10 timer pr. Uge).
I særlige tilfælde kan der bevilges mere end 40 timer pr. måned. Det kan være i tilfælde, hvor borgeren ville være i målgruppe til et botilbud, men forbliver i egen bolig.
Kvalitetsstandarden indebærer ikke serviceændringer i forhold til den eksisterende praksis. Standarden sikrer borgeren adgang til en fælles og kendt ramme og grundlag for, hvordan disse ydelser bruges i samarbejde med borger.
Kvalitetsstandarden er udarbejdet i et borgervenligt sprogbrug og følger rammerne for de øvrige kvalitetsstandarder i Center for Social og Sundhed.