Sammendrag
Flere sammenhængende årsager er medvirkende til, at færdigmeldte borgere (FM) fra Ballerup Kommune i stor grad ikke kan hjemtages fra hospitalerne. Nedenfor beskrives kompleksiteten i problemstillingen. Dette skal afspejle, at løsningen på problemstillingen er kompleks, og der er behov for at sætte ind flere steder i kommunen med både kortsigtede og langsigtede løsninger.
Baggrund
Ballerup Kommune har siden 2009 haft mange såkaldt færdigmeldte (FM) borgere på regionens hospitaler. I årene 2011-2014 har Ballerup Kommune været den kommune med flest antal dage vedrørende FM borgere, hvor der betales for færdigbehandling af patienter pr. 1.000 indbyggere i regionen.
I 2011-2012 renoverede Ballerup Kommune Plejecentrene Rosenhaven og Kirstinehaven, og byggede Plejecentret Sønderhaven. Det betød, at kommunen fik udvidet antallet af korttidspladser og plejeboliger. Fra at råde over 19 korttidspladser og 231 plejeboliger til pr. 15. oktober 2012, at have 29 korttidsplader (heraf 10 som primært benyttes til genoptræningsborgere) og 316 plejeboliger. Det var forventet, at denne indsats afsluttede det høje antal FM.
Samtidig blev der i 2012-2013 gennemført optimeringer af træningsindsatsen og korttidsopholdene på Plejecenter Lindehaven, hvor borgernes gennemsnitlige ophold blev reduceret.
Der ses desuden et markant fald i afgang af borgere på plejecentrene fra 5,92 borgere i snit om måneden i 2012 til 4,33 borgere i snit om måneden i 2014. Dette fald i afgangen er belyst i afrapportering ved tredje budgetopfølgning 2014. Der er ingen entydig forklaring på denne nedgang.
Der er en konstant søgning til kommunens plejeboliger hen over året. Det er tydeligt, at antallet af FM borgere reduceres, når der er større afgang af borgere på plejecentrene.
Sagsfremstilling
I bilag 1 ses overblik over FM borgere, der venter på at blive hjemtaget, og de problemstillinger der opleves at bidrage til den manglende hjemtagning samt den konstante søgning til plejebolig.
Indsatser
Skærpelse af kriterierne for plejeboligerne:
- Nyt kriterium: "En borger kan ikke godkendes til plejebolig under indlæggelse på hospital, før borgeren har været i hjemmet med øget hjemmehjælp og sygepleje i minimum tre måneder. Borgere som lider af dødelig sygdom undtages." Forslaget gælder primært for de borgere, som beskrives under kriterium 2 og 4 i bilag 1.
- Slettes som kriterium: ”Borgere, som er tildelt 24 timers hjælp eller mere om ugen, kan alene på dette grundlag godkendes til plejebolig”.
Ovenstående indstilles separat på Social- og Sundhedsudvalgets møde i januar 2015.
Ad 1)
Af de borgere, som var FM i august måned 2014, skønnes det, at 6-11 borgere ud af 22 kunne være forsøgt udskrevet til eget hjem med massivt øget hjælp. En markant øgning i hjælpen vil kunne bestå af overvågning i længere perioder og ikke punktbesøg som anvendes i dag. En borger med 24 timers overvågning vil koste 10.000 kr. i døgnet.
Der iværksættes et pilotprojekt til hjemtagning af FM borgere, der ønsker indstilling til plejebolig under indlæggelse.Pilotprojektet vil indeholde følgende:
- Der støttes op med handleplan for borgeren, så leverandøren af praktisk hjælp i hjemmet, kender deres opgave i forhold til at vurdere borgeren i hjemmet
- Handleplanen skal udarbejdes i samarbejde med visitation, leverandøren og aktivt hverdagsliv (kommunens team til hverdagsrehabilitering samt eventuelt vurdering af fysioterapeut
- Hjælpemidler installeres, selvom de er af midlertidig karakter. Dette medfører ekstraordinære udgifter til hjælpemidler, da hjælpemidler jævnfør lovgivningen (servicelovens §§112, 113 og 116) kun bevilges til borgere med en varig lidelse.
Optimering af samværsgrupper og daghjem
Der er nedsat en hurtigt arbejdende gruppe, som vil udarbejde et forslag til ”genanvendelse” af de tilgængelige pladser i kommunen:
- Plan på kort sigt; Tiltag for afkortning af ventetid på samværsgrupper og daghjem
- Plan på længere sigt; Optimal anvendelse af de fysiske områder, der er tilgængelige på plejecentrene, herunder vurdering af flere korttidspladser og genoptræningspladser.
Ovenstående indstilles separat på Social- og Sundhedsudvalgets møde i 2015.
Korttidspladser og genoptræningspladser
Det anbefales, at visitationen leder borgerforløbene på genoptrænings- og korttidspladserne, for at sikre ensartet flow i forløbene. Der prioriteres faste visitatorer til dette fokus på forebyggelse af genindlæggelser og optimering af borgerforløb. Særligt på Sønderhavens korttidspladser, hvor der er ledelsesmæssig fokus på den sygeplejefaglige indsats.
Køb af ekstrapladser i andre kommuner
Siden februar 2014 har kommunen købt ekstra korttidspladser i Gladsaxe Kommune, som har været benyttet i omfanget to til fire borgere ad gangen. Der er behov for at dette fortsætter ind i 2015.
Forebyggelige indlæggelser
Der er nedsat en arbejdsgruppe som ser på de forebyggelige (gen-)indlæggelser. På baggrund af det arbejde skal visitationen udarbejde handleplan for fremtidige indsatser. Der vil i den forbindelse blive efterspurgt indsatser fra leverandører og den kommunale sygepleje. Viser arbejdsgruppens kortlægning, at manglende rettidig omhu er medvirkende årsag til (gen-)indlæggelser, vil der blive iværksat tiltag til at forebygge dette.
Visitationen har indledt dialog med den kommunale leverandør af praktisk hjælp i hjemmet i forhold til deres opgave jævnfør Kommunikationsaftalen.