Sammendrag
Det årlige uanmeldte tilsyn hos Din Private Døgnpleje er gennemført i december 2018. Tilsynet er gennemført ved det eksterne firma BDO, som er et statsautoriseret revisionsaktieselskab.
Overordnet oplever borgerne, at der er sammenhæng mellem den hjælp, de har behov for, og den hjælp de får tilbudt. De er trygge ved den hjælp de modtager, og oplever kontinuitet i levering af hjælpen, som der sjældent er ændringer til.
Tilsynet har konstateret tilfredsstillende forhold hos leverandøren, og vurderer at leverandøren har fulgt op på forrige tilsyn, men fortsat har områder der kan styrkes.
Baggrund
Tilsynet er gennemført for at sikre borgertilfredshed med den leverede kvalitet, og for at leve op til servicelovens § 151 om årligt tilsyn hos alle leverandører af personlig og praktisk hjælp. Ballerup Kommune har siden 2015 gjort brug af to private leverandører på området, ud over kommunens egen hjemmepleje. De private leverandører er rekrutteret gennem godkendelsesmodellen - det vil sige; de har søgt Hjælpemidler og Visitation i Center for Social og Sundhed om at blive godkendt som privat leverandør af personlig og praktisk hjælp, ud fra kommunens prisbetingelser og kvalitetskrav.
Din Private Døgnpleje skiftede i 2017 navn fra P. Obel Hjemmepleje Service. Ved tilsyn i maj 2017 fik leverandøren vurderingen "mindre tilfredsstillende forhold" med anbefalinger der i sær handlede om dokumentation i form af døgnrytmeplaner på borgerne og sammenhæng mellem visiteret og disponeret tid samt visiteret ydelser og faktisk leveret tid. Leverandøren arbejdede målrettet med anbefalingerne, og ved det efterfølgende opfølgende tilsyn fik leverandøren vurderingen "tilfredsstillende forhold" - det er samme resultat, som leverandøren har opnået ved seneste uanmeldte tilsyn.
Sagsfremstilling
Der er i december 2018 gennemført uanmeldt tilsyn hos Din Private Døgnpleje, som yder personlig og praktisk hjælp til 259 borgere i Ballerup Kommune.
Vurderingen er "tilfredsstillende forhold".
Vurderingsskala:
- Særdeles tilfredsstillende
- Meget tilfredsstillende
- Tilfredsstillende
- Mindre tilfredsstillende
- Ikke tilfredsstillende.
Formålet med tilsynet er at afdække, om der er sammenhæng mellem de beskrevne og vedtagne rammer og den praksis, der bliver gennemført hos borgerne, og at bidrage til løbende udvikling og kvalitetsforbedring af tilbuddets rammer og indhold.
Tilsynet vurderer otte målområder som fx dokumentation, udførelse af indsatserne, rehabilitering og kommunikation. Tilsynet har gennemført interview med syv borgere, tre medarbejdere og ledelsen, som er sammenholdt med tilsynets observationer og gennemgang af virksomhedens faglige dokumentation.
Resultat - borgernes udsagn
Borger er generelt tilfredse med hjælpen til personlig pleje og tilfredse med hjælpen til praktisk støtte. De oplever, at de modtager den hjælp de har behov for, på en hensynsfuld, nænsom og god måde. De oplever, at der bliver taget hånd om de bekymringer de giver udtryk for, at medarbejderne er fx lyttende og omsorgsfulde - og de føler, at der er en god og respektfuld kommunikation med medarbejderne.
I forhold til hverdagsrehabilitering oplever borgerne, at de får hjælp til at gøre så meget som muligt selv - og at de har mulighed for at sige til og fra på hvad de magter på dagen, efter individuelt behov. En borger oplyser bl.a., at han hjælper til med del-opgaver inden for støvaftørring og linnedskift.
I et enkelt tilfælde oplyser en borger til tilsynet, at han ikke har fået udleveret sin morgenmedicin i følge forskrifterne. Ledelsen blev orienteret om hændelsen og fulgte straks op på forløbet.
Resultat - vurdering af medarbejderne
Tilsynet vurderer, at medarbejderne fagligt kan beskrive hvordan hjælpen til personlig og praktisk hjælp skal udføres, og de kan også beskrive hvordan de arbejder med hverdagsrehabiliterende indsatser samt sundhedsfremmende og forebyggende indsatser. De har også styr på arbejdsgange ved ændringer i borgers tilstand, og de kan redegøre for retningslinjer for medicinadministration, og hvordan de sikrer en respektfuld kommunikation med borgerne.
Ved tilsynet fremhæver medarbejderne vigtigheden af individuelle hensyn og tilpasning af hjælpen i forhold til borgernes aktuelle tilstand. De påpeger også, at det er vigtigt at motivere og give tid, og oplyser at de spørger ind til hvordan borgerne ønsker indsatserne løst, og hvad de fx selv ønsker at gøre - En borger reder fx selv sit hår foran, og så reder medarbejderen resten.
Resultat - dokumentation
Tilsynet vurderer, at leverandøren er i proces med implementeringen af omsorgssystemet Nexus og FSIII, hvor der fortsat er udviklingspotentiale i anvendelsen af systemet, herunder installering af Nexus App på medarbejdernes mobile enheder.
Der er generelt udarbejdet døgnrytmeplaner på de gennemgående borgere, men der er fortsat mangler i forhold til, at gøre alle døgnrytmeplaner individuelle, tilpas detaljeret og handleanvisende beskrevet. Det er således fortsat et udviklingspunkt for leverandøren. I handleplanen (se bilag 2) beskriver Din Private Døgnpleje hvordan de fortsat er i proces med intensiv undervisning af medarbejderne i udfyldelse af døgnrytmeplanerne, der er månedlige opfølgninger mellem teamleder og medarbejdere, ligesom de har opfølgende undervisning i udarbejdelse af døgnrytmeplaner på ugentlige mødeseancer. Der er desuden iværksat et nyt introprogram om samme, for nye medarbejdere. Leverandøren forventer, at alle borgere har en opdateret døgnrytmeplan pr. august 2019.
Endelig konstaterede tilsynet at leverandørens instrukser på delegerede Sundhedslovsindsatser, samt på hygiejneområdet fremstod med mangler og ikke helt færdigudarbejdet eller ajourført. I handleplanen (se bilag 2) skriver Din private Døgnpleje, at de efter det uanmeldte tilsyn er blevet færdige med revidering af alle vejledninger og instrukser, som nu udgør en færdig instruksmappe. Alle medarbejdere vil få ændringerne præsenteret på kommende personalemøde.
Ud over de allerede beskrevne anbefalinger vedrørende døgnrytmeplaner samt interne vejledninger og instrukser anbefaler tilsynet, at leverandøren sikrer arbejdsgangen ved borgernes aflysning af besøg, så dette altid bliver formidlet videre til medarbejderne. Der er også lagt anbefaling ind om at der bliver fulgt op på en konkret borger, som ved tilsynet oplyste, at han/hun ikke altid kunne nå i dagcenter, på grund af for sen leveret hjælp om morgenen. Din Private Døgnpleje har taget højde for disse anbefalinger i handleplanen (se bilag 2).
Ledelsen i Hjælpemidler og Visitation holder årligt statusmøde med leverandøren i foråret, hvor der bliver fulgt op på tilsynets anbefalinger og leverandørens handleplan.
Tilsynsrapport og handleplan har været i høring i Handicaprådet og Seniorrådet den 6. marts og den 19. marts 2019. Høringssvar er vedlagt som bilag.